چگونه بازاریاب خوبی باشیم؟
چه چیزی از شما یک بازاریاب حرفهای میسازد؟
بازاریابهای خوب، کمپینهایی میسازند که توجه مخاطب هدف را جلب میکند و فروش را بالا میبرد. بازاریابهای موفق حداقل در یکی از چهار زمینه زیر، مهارت دارند.
- استراتژی: بازاریاب خوب، از زمان و منابع به صورت استراتژیک استفاده میکند. همچنین با تمرکز روی دادهها و خلاقیت، بین کانال های مختلف تعادل برقرار کرده و به رشد کسبوکار کمک میکند.
- روابط متمرکز: بازاریاب خوب، اهمیت برقراری روابط بین بخشهای مختلف را میداند. بازاریاب با تیمهای مختلف محصول و فروش همکاری میکند تا تمام جنبههای کسبوکار را به خوبی درک کند.
- داده محور: یک بازاریاب خوب در هنگام ارزیابی کمپینهای بازاریابی، داده محور بوده و بر اساس دادهها تصمیمگیری میکند. همچنین اولویتهای کاریشان را هم با توجه به دادههای موجود و آنالیز آنها تعیین میکنند.
- داستان سرایی: در بازاریابی، نیاز به خلاقیت درست به اندازه هر مهارت استراتژیک دیگری اهمیت دارد. داستان سرایی به بازاریاب کمک میکند اطلاعات تحلیلی را به یک استراتژی بازاریابی خلاق تبدیل کند که مورد توجه مخاطب قرار میگیرد.
ویژگیهای یک بازاریاب حرفهای
خب بدون هیچ مقدمه چینی و حرف دیگری میرویم سراغ اصل مطلب. فرقی ندارد که حوزه کسبوکارتان چیست، برای فعالیت در هر شغلی، به یک سری مهارت نیاز دارید. بازاریابی هم به همین شکل است، کسی که میخواهد در این حرفه موفق شود باید مهارتها و ویژگیهایی داشته باشد.
در ادامه، به خصوصیات بازاریاب حرفهای اشاره میکنیم تا با خواندن آنها بتوانید در کارتان پیشرفت کنید. در این صورت در زمانی کم با بهترین مبلغ استخدام میشوید و اگر مشغول کار هستید، حقوقتان را افزایش میدهند. حالا بیایید این ویژگیها را بررسی کنیم:
۱٫ تمایل به یادگیری پیوسته
در حوزه کسبوکار، هیچ چیزی ثابت نیست و روز به روز تغییر میکند. چندین سال پیش، تأکید روی اینکه محصول چه مزایایی دارد بهترین روش برای فروش بود. ولی امروزه اینطور نیست برای اینکه فروش موفقی داشته باشید، ابتدا مشتریان را بشناسید و بعد با توجه به اخلاق و ویژگیهای آنها، محصولتان را معرفی کنید. در بازاریابی هم همین طور است در گذشته بهترین روش پروموشن روزنامه بود و الان تبلیغ در شبکههای اجتماعی.
ازآنجاییکه این حرفه همواره در حال تغییر و پیشرفت است، لازم است افرادی که در آن فعالیت میکنند همواره به دنبال یادگیری مفاهیم جدید و به روز باشند. یک پروموشن و روش بازاریابی هر چند که خوب باشد، خیلی زود برای مردم عادی میشود.
شرکتهای بزرگ هر چند ماه یک بار بازاریابان خود را به دورههای آموزشی مخصوص برای افزایش یادگیری میفرستند. جدا از آن لازم است که بازاریابان خودشان هم مشتاق یادگیری باشند. در شرکتهای کوچک خبری از این کار نیست و بازاریابها برای حفظ شغلشان، خودشان باید اطلاعاتشان را به روز کنند. دورههایی مثل MBA برای این کار ساخته شده است. همچنین با بررسی بهترین سایتهای فروش و تجارت مثل دیدار میتوانید روشهای جدید بازاریابی را یاد بگیرید و از تجربیات متخصصان این حوزه، بهره ببرید.
۲٫ مهارتهای ارتباطی استثنایی
شغل بازاریابی به حرفه ارتباطات مشهور است. شما باید همیشه در ارتباط با مشتری باشید با وی به صورت مستقیم و غیرمستقیم حرف بزنید تا راضیاش کنید محصول یا خدمات شما را بخرد. هر چند که خیلی از بازاریابها مهارت ارتباطی مناسبی ندارند. منظور از مهارت ارتباط هم نوشتاری و هم صحبت کردن است. نوشتن خیلی مهمتر از توانایی ارتباط کلامی است. توانایی مهارت ارتباطی خوب در نوشتن برای ایجاد کمپین مختصر و مفید، نوشتن ایمیل و مواردی از این قبیل ضروری است. یادتان باشد بیشتر تعاملات بازاریاب با مشتری از طریق نوشتن است.
۳٫ توانایی تفکر استراتژیک
یکی از اصلیترین خصوصیات یک بازاریاب حرفهای، تفکر انتقادی و استراتژیک است. هر شرکتی دنبال برنامه بازاریابی است که خاص باشد و با بقیه فرق داشته باشد. همچنین این استراتژی باید با اهداف شرکت سازگار باشد. بازاریاب حرفهای باید بتواند روند بازار و رفتار مشتریان را درک کند. بعد با توجه به آن برنامهای مناسب معرفی کند. جدا از اینها باید بتواند با پیشبینی مشکلات احتمالی، از برندش محافظت کند. همچنین باید سعی کنید استراتژی که معرفی میکنید کاملاً متفاوت باشد. بهتر است از استراتژی گاو بنفش استفاده کنید و کمی خاص باشید. از جملاتی استفاده کنید که رقیبهایتان استفاده نکردهاند.
۴٫ شخصیت پر جنب و جوش
هر کسی شخصیت خاص خودش را دارد و این مساله انکار نشدنی است. ولی بازاریابان حرفهای باید همه تلاش کنند جذاب و نوآور باشند، این باید ویژگی همه بازاریابان باشد. مردم جذب کسانی میشوند که پر جنب و جوش و چابک هستند. این مساله باعث میشود مشتریان فکر کنند شما به کارتان علاقه دارید چون برای برندتان خوب کار میکنید. به علاوه، این حس به مشتری القا میشود که از اینکه من به فروشگاهشان رفتهام خوشحال است. پس من شخص مهمی برای آنها هستم و به من اهمیت میدهند. در نتیجه مشتری به شما اعتماد میکند.
جدا از چابکی، بازاریاب باید اعتمادبهنفس خوبی هم داشته باشد. وقتی که خودتان طوری رفتار کنید که به محصولتان اعتماد ندارید چطوری میخواهید مشتری آن را باور کند؟ به علاوه، وقتی اعتمادبهنفس داشته باشید با قطعیت حرفتان را میگویید.
علاوه بر اینها یک بازاریاب حرفهای ویژگیهای زیر را هم داراست:
- شناخت کافی از بازار و مشتریان
- داشتن مهارت مدیریت زمان
- مدیریت صحیح حجم کاری زیاد
- خلق تجربه به یاد ماندنی برای مشتریان
- شناخت رقبا
- تعیین اهداف مشخص و قابل دستیابی
- توانایی تغییر شرایط برای تامین نیازهای مشتریان
۵٫ خلاقیت
خلاقیت یکی از اصلیترین و مهمترین ویژگیهای یک بازاریاب موفق است. بازار همواره در حال تغییر است، در نتیجه بازاریاب هم باید مدام خودش را به روز نگه دارد، چیزهای جدید یاد بگیرد و از روشهای خلاقانه مشتریان را به محصول یا برندش جذب کند.
بازاریابی که خلاق باشد، ایدههای نو ارائه میدهد و این یعنی متمایز شدن از رقبا. چیزی که هر کسبوکاری به آن نیاز دارد. یک بازاریاب حرفهای، به کمک استراتژیهای خلاقانه و یا کمپینهای بازاریابی خلاقانه، برندش را در بازار برجسته میکند.
۶٫ کنجکاوی
یک بازاریاب موفق میداند که چطور رفتار و عادتهای مصرفکنندگان را تحت نظر قرار دهد تا انگیزه آنها را درک کرده و بفهمد چه چیزی آنها را به محصول یا خدمات این برند علاقهمند میکند. یک بازاریاب حرفهای مدام سوال میپرسد تا به گنجینه اطلاعاتش اضافه کند. این ذهن کنجکاو اوست که کمک میکند زودتر از بقیه متوجه نیاز و مشکل مشتری بشود و برایش راهحل ارائه دهد. همچنین کنجکاوی کمک میکند فروشنده به راحتی متوجه فکر و علایق مشتریان بشود و استراتژیهای بازاریابی را بر آن اساس تنظیم کند.
ارتباط با ما :
تلفن : ۰۹۹۲۹۴۷۲۷۲۹ ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲ ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : خیابان جمالزادهشمالی بعد از بلوارکشاورز پلاک ۴۱۴ طبقه ۳ واحد ۵
شبکههایاجتماعیپردیسفناوریکیش :
کانالتلگرام: kishtech@
اینستاگرام : rahyaranlms kishtech.ir
آپارات: kishtech