هماوردگاه

اصول کارآفرینی و نکات مربوط به آن

 کارآفرینی چیست؟ 

امروزه کارآفرینی به یک موضوع جذاب و مورد توجه برای افراد، شرکت‌ها و حتی مقامات دولتی و سیاست‌گذاران کشورها بدل شده است. اما کارآفرینی چیست و چه چالش‌هایی پیش روی مسیر کارآفرینی قرار دارد. مفهوم کارآفرینی، برای نخستین بار در دهه‌های ابتدایی قرن هفدهم میلادی مطرح گردید و از آن زمان، دستخوش تغییرات بسیاری شده است. شاید بسیاری از مردم، کارآفرینی را به‌عنوان راه‌اندازی کسب‌وکار خود بشناسند؛ اما بیشتر صاحب‌نظران بر این باورند که کارآفرینی، مفهومی عمیق‌تر دارد.

از نظر برخی اقتصاددانان، کارآفرین کسی است که در صورت احتمال کسب سود بالا، حاضر به انجام ریسک و سرمایه‌گذاری می‌شود. برخی دیگر بر این باورند که کارآفرین کسی است که بتواند از نوآوری‌های خود کسب درآمد نماید. با این حال، تعدادی دیگر فکر می‌کنند که کارآفرینان کسانی هستند که کالاها و فرآیندهایی را توسعه می‌دهند که در حال حاضر در بازار موجود نیست. تمامی این تعاریف، تا حدی صحیح هستند، اما به تنهایی مفهوم کارآفرینی را پوشش نمی‌دهند.

در قرن بیستم، یک اقتصاددان به نام «جوزف شومپیتر»، به بررسی چگونگی عملکرد کارآفرینان برای نوآوری و توسعه و تأثیر این مفهوم در ایجاد تغییر و تحولات حوزه کسب‌وکار پرداخت. از نظر شومپیتر، کارآفرینی را می‌توان ذیل مفهوم «تخریب خلاق» تفسیر نمود. از دیدگاه وی، یک کارآفرین ترکیب‌های جدیدی را برای انجام کارها به کار گرفته و باعث منسوخ شدن صنایع قدیمی می‌شود. در این نظریه، شیوه‌های رایج کسب‌وکار به دلیل خلق راه‌های جدید و بهتر، تخریب و نابود می‌شوند.

«پیتر دراکر»، به‌عنوان یکی از متخصصین مشهور مدیریت و کسب‌وکار، این ایده را جلوتر می‌برد. وی بر این باور است که کارآفرین کسی است که به دنبال تغییر بوده و آن را به‌عنوان یک فرصت در نظر می‌گیرد. نگاهی اجمالی به تغییرات انجام شده در زمینه ارتباطات (از ماشین‌های تحریر تا کامپیوترهای شخصی و اینترنت)، گواهی بر تأیید این نظریه خواهد بود.

امروزه بسیاری از اقتصاددانان، به اتفاق بر این باورند که در تمامی جوامع، کارآفرینی عنصری لازم برای رشد اقتصادی و فرصت‌های اشتغال است. در دنیای رو به گسترش امروز، کسب‌وکارهای کوچک، محرک‌های اولیه‌ای برای اشتغال‌زایی، بهبود درآمد و کاهش فقر محسوب می‌شوند. بنابراین، حمایت دولت‌ها از کارآفرینی، راهبردی حیاتی برای توسعه اقتصادی است. کارآفرینی، باعث ایجاد موقعیت‌های شغلی جدید و اشتغال‌زایی می‌شود. برای مثال، در ایالات‌متحده، کسب‌وکارهای کوچک، عامل ایجاد ۷۵ درصد از مشاغل بوده‌اند. همچنین، وجود رقابت در بازار، باعث می‌شود تا فناوری‌های موجود و میزان بهره‌وری آن‌ها، به میزان قابل توجهی بهبود یابد. علاوه بر این، شرکت‌های کوچک در مقایسه با شرکت‌های بزرگ، تمایل بیشتری برای ارائه خدمات و محصولات مطابق با نیازهای مشتری دارند.

لازم به ذکر است که میزان تأثیر کارآفرینی، به فرهنگ یک جامعه نیز وابسته است. به همین دلیل، میزان سود و منافع حاصل از ایده‌های کارآفرینانه، می‌تواند با توجه به فرهنگ یک جامعه تغییر یابد.

چه چیزی باعث می‌شود تا یک فرد، کارآفرین شود؟ 

 

تحقیقات نشان داده است که داشتن ویژگی‌هایی نظیر خلاقیت، تلاش، عزم جدی، انعطاف‌پذیری، رهبری، اشتیاق، اعتمادبه‌نفس و هوش، می‌تواند افراد را به کارآفرینانی موفق تبدیل نماید. خلاقیت، جرقه‌ای است برای توسعه محصولات و خدمات جدید و ایده‌های نو برای راه‌اندازی کسب‌وکار و به همین دلیل، بزرگ‌ترین نقش را در موفقیت کارآفرینی خواهد داشت.

تلاش از دیگر محرک‌های کلیدی در کارآفرینی است. تعداد ساعات کاری زیاد، به خصوص در ابتدای کار، می‌تواند نقشی حیاتی داشته باشد. عزم را می‌توان تشنه کسب موفقیت دانست. برای یک کارآفرین، بسیار مهم است که از شکست دلسرد نشود. می‌توان گفت که برای یک کارآفرین واقعی، موفقیت نقشی انگیزشی خواهد داشت و پول و منافع مالی، پاداش کارآفرین خواهد بود. همچنین لازم است که یک کارآفرین، نسبت به تغییرات نیازهای بازار، انعطاف‌پذیر بوده و قادر به پاسخگویی سریع به این تغییرات باشد.

رهبری از دیگر ویژگی‌های کارآفرینان موفق است که آن را می‌توان در توانایی فرد برای وضع قوانین و تعیین اهداف خلاصه کرد. اشتیاق نسبت به کار، باعث می‌شود تا فرد ضمن علاقه شخصی نسبت به انجام کار خود، دیگران را نیز جذب آن نماید. نقش اعتمادبه‌نفس در تصمیمات بلندپروازانه و سرشار از ریسک‌های کارآفرینی، از دیگر مواردی است که یک کارآفرین به آن نیاز دارد. البته اخذ تصمیمات انتزاعی و بدون توجه به واقعیات بیرونی، بسیار خطرناک است که می‌تواند ناشی از اعتمادبه‌نفس زیاد کارآفرینان باشد. در مجموع، سعی کنید تا با برنامه‌ریزی‌های دقیق و جمع‌آوری اطلاعات کافی، عدم قطعیت‌های محیطی را کاهش داده و ریسک کارآفرینی را به حداقل برسانید.

در نهایت، می‌توان به فاکتور هوش اشاره نمود که خود تحت تأثیر تجربه و دانش فرد در یک کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با آن خواهد بود.

چرا کارآفرین شویم؟

گاهی اوقات، ممکن است افراد به دلایل مختلفی از شرایط کاری خود ناراضی باشند و با توجه به آن، چشم‌انداز روشنی را پیش روی خود نبینند. همچنین یک شرکت تجاری، ممکن است به دلیل برخورد با موانع مختلف، در شرایط بحرانی قرار گرفته باشد. در چنین شرایطی، کارآفرینی می‌تواند چاره‌ساز باشد. از جمله مزایایی که کارآفرینی به همراه دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

-تصمیم‌گیرنده اصلی، خود کارآفرین است. او می‌تواند تصمیم بگیرد که با چه کسانی همکاری کند، چه مقدار کار کند و چه زمانی به استراحت بپردازد.

-یک کارآفرین می‌تواند درآمد بسیار بیشتری در مقایسه با کار کردن برای دیگران (استخدام) داشته باشد.

-کارآفرینی این امکان را فراهم می‌آورد تا فرد در تمامی مراحل کسب‌وکار، از ایده‌پردازی تا طراحی و از فروش تا فرآیندهای کسب‌وکار و بازخورد مشتریان، نقشی فعال داشته باشد.

-کارآفرینی می‌تواند دست فرد برای حفظ کسب‌وکار، فروش آن به دیگران و یا حتی ادامه در نسل‌های بعدی را باز بگذارد.

-کارآفرینی می‌تواند فرصت مشارکت با دیگر افراد را ایجاد نماید.

-بسیاری از کارآفرینان، به اقتصاد محل زندگی خود، کشور، منطقه و حتی جهان، کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال، «استیو جابز» به‌عنوان مؤسس اپل، از جمله کارآفرینانی بود که باعث تحول در صنعت کامپیوترهای رومیزی و صنایع ارتباطی در کل جهان شد.

هیچ‌کدام از موارد فوق، به تنهایی نمی‌توانند تضمین‌کننده موفقیت باشند؛ با این حال، می‌توان گفت که اشتیاق برای شروع یک کسب‌وکار، ایده‌های خوب، برنامه‌ریزی محافظه‌کارانه و تلاش زیاد، می‌تواند منجر به یک سرمایه‌گذاری موفق و سودآور شود.

استراتژی‌های ورود به یک کسب‌وکار جدید :

برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا، عوامل بسیاری همچون پتانسیل بازار، رقابت، منابع مالی و مهارت‌های افراد را باید مدنظر قرار داد. در گام بعدی، باید این سؤال را از خود پرسید که چرا یک مصرف‌کننده باید یک شرکت جدید را برای خرید محصولات انتخاب نماید. ایده‌های منحصربه‌فرد و خلاقانه، از جمله عوامل کمک‌کننده و مهم در این مسیر به شمار می‌روند. این عامل، می‌تواند سرمایه‌گذاری برای عرضه یک محصول یا خدمت جدید به بازار را تسهیل نماید.

از نظر استراتژیک، لازم است در ابتدای راه، اقدامات کارآفرینانه کمی کوچک باشند. شرکت‌های بزرگ با تولید انبوه، میزان هزینه‌های خود را کاهش می‌دهند و در مقابل، استارت‌آپ‌ها به دلیل عدم وجود منابع مالی لازم برای رقابت، سعی می‌کنند تا یک ایده منحصربه‌فرد یافته و رقابت را بر مبنای تمایز به پیش برند.

کارآفرینان موفق، اغلب وضعیت کسب‌وکار خود را از طریق سه فاکتور «ویژگی‌های منحصربه‌فرد»، «مشخصه‌های حاشیه‌ای یا Niche Spicification» و «نوآوری»، با دیگر رقبا متمایز می‌سازند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد، یک سیاست ویژه برای جداسازی محصولات یا خدمات کسب‌وکار نسبت به محصولات و خدمات سایر رقبا است. به‌عنوان مثال، یک شرکت می‌تواند در عین حال که بر محصولی مشابه آنچه رقبا به بازار عرضه می‌کنند، متمرکز است، اما برخی از مشخصه‌های آن محصول را نیز بهبود بخشد. در دومین استراتژی، ارائه خدمات یا محصولات با هدف تأمین نیاز زیرمجموعه خاصی از مصرف‌کنندگان، هدف قرار می‌گیرد. این کار، می‌تواند منجر به ایجاد فرصت برای بازارهای حاشیه‌ای شود. و در نهایت، نوآوری که یک تفسیر جامع از ویژگی‌ها و خصوصیات کارآفرینی است. لازم به ذکر است، نوآوری می‌تواند در تمامی جنبه‌های یک کسب‌وکار اتفاق بیفتد. کارآفرینان کشورهای کمتر توسعه‌یافته، اغلب با تقلید، اصلاح و بهبود محصولات ارائه شده در کشورهای توسعه‌یافته، دست به نوآوری می‌زنند. پیتر دراکر، از چنین عملی به‌عنوان «تقلید خلاقانه» یاد کرده است.

برای کارآفرینی موفق چه اقداماتی لازم است ؟

آیا تا الان فکر کرده اید که برای کارآفرینی موفق  چه مهارت ها و اصول کارآفرینی را باید اجرا کنید تا موفق شوید؟
کارآفرینان موفق به یک اصلی اعتقاد دارند :اگر می خواهیم به چیزهایی برسیم که قبلا نداشته ایم ،کارهایی را باید انجام دهیم که تا کنون انجام نداده ایم .

ارزش آفرینی از اصول کارآفرینی است:

اکثر مردم تصور می کنند که مهمترین هدف کارآفرینی ثروت است اما به گفته اکثر کارآفرینان آنها تلاش میکنند تا ارزشی برای مخاطبان و مشتریان ایجاد وآن ها را گسترش دهند .
کارافرینان به دنبال تولید محصول جدید و ارزشمند هستند تا مشتریان را با کالایی برتر روبرو کنند که مشکلی را برایشان حل نموده یا تاثیر مهمی در زندگی افراد دارد و خدمات ارزشمندی را به آنان ارائه دهند.که این تولید خودبه خود ثروت را نیز به دنبال دارد .

خودشناسی از اصول کارآفرینی است؟

آیا واقعا خودمان را می شناسیم ؟خودشناسی یکی از اصول کارآفرینی است .ابتدا باید توانمندی ها و انتظارات و هدف را خوب بشناسیم.این اصل آنقدر اهمیت دارد که تبدیل شدن به ستاره های موفق در زمان خود به آن بستگی دارد .
خودشناسی و کسب اعتماد به نفس از راز های موفقیت کارآفرینان است ما اگر خودمان را قبول نداشته باشیم آیا دیگران ما را خواهند پذیرفت ؟
یک کارافرین باید مهارت های خود را ارتقا دهد تا اعتماد به نفس فوق العاده ای کسب کند تا بتواند پایه های کسب و کارش را درست ایجاد کند .
ضعف ها و نقاط قوت مهارتی و شخصیتی خود را درک کنیم و علایق و استعداد هایمان را به درستی بشناسیم تا در کسب و کارمان مرتکب اشتباهات نشویم که موجب شکست مان شود .

مطالعه داشته باشید و متخصص شوید:

دانش روز را در حیطه کاری تان فرا بگیرید .آموزش های کارافرینی را حتما دنبال کنید مهارت های خودتان را تقویت کنید در حیطه کاری تان تخصص های لازم را حتما کسب کنید و تا جایی که لزوم پیشرفتتان هست هر روز تخصص خود را ارتقا دهید و دانش خود را به اطلاع رقبا برسانید تا شما را به عنوان فرد متخصص بهتر بشناسند.
در تیم خود هر روز یادگیری را اصل قرار دهید و با فناوری های به روز آشنا باشید تا پیشرفت عالی کسب کنید و در رده کارآفرینان برتر قرار بگیرید .

مزیتی برای رقابت با سایر کسب و کارها ایجاد کنید :

به دنبال یک مزیت و ارزش برتر برای تولید متفاوت باشید .نیاز مشتریان را درست بشناسید تا کالاهایتان ارزشمندی در زمینه مصرف داشته باشد و مزیت رقابتی ایجاد کنید .مثلا ارسال زودتر محصول به مشتری ها ،می تواند یک مزیت محسوب شود تا تفاوت چشمگیری با رقبا داشته باشید .مزیت رقابتی از مهمترین اصول کارآفرینی است.
مشتری زمانی خرید می کند که بداند خدمات شما مزایا و امتیازاتی را نصیب او خواهد کرد .

بخشی از اصول کارآفرینی داشتن تیم کاری عالی است :

اغلب استارتاپ های موفق داخلی و خارجی تیمی حرفه ای دارند وبا آنها بهره وری را افزایش می دهند .اگر بخواهیم توسعه کسب و کارها رو بررسی کنیم متوجه می شویم که در شرکت های کوچک و نوپا یا سازمان های بزرگ کارآفرینی تیم سازی عامل موفقیت و توسعه کارآفرینی است .
یک تیم قدرتمند باید هدفمند باشند اعضای تیم متعهد به پیشرفت سازمان باشند و تضادهای رفتاری با هم نداشته باشند .به طور کلی این رهبر کارآفرین هست که با ایجاد محیط رضایت بخش تیم را با روحیه موفقیت خواهی پیش می برد .باید برای کارتان سیستم سازی داشته باشید تا سیستم به جای شما تمام وقت کار کند .

شناساندن برند به اطرافیان و رقبا از اصول کارآفرینی است:

کالاها و خدماتتان را آنقدر ارزشمند تولید و به فروش رسانید که مشتریان هرگاه نام برند شما را شنیدند احساس رضایتی از شما در ذهنشان بیاید .آگاهی دادن به آوازه برند شما در بین مخاطبان کمک می کند .هدف برندسازی این است که با کمک قابلیت ها و مهارت های عالی که دارید به دیگران معرفی شوید .برند شما تصویری از کسب و کارتان هست که در بیرون به نمایش می گذارید و موجب رونق کسب و کارتان می شود .
فعالیت هایی مانند معرفی خودتان و برندتان در شبکه های اجتماعی انجام دهید .ساخت ویدیو های کوتاه و تولید محتوا یک روش بسیار موثر برای آگاهی مشتریان است.

خلاق باشید:

در کسب و کارتان خلاقیت و نوآوری را کلید برتر پیشرفت بدانید .ارائه ایده های نو از اصول کارآفرینی است.کاری را در مجموعه خودتان انجام دهید که دیگران آن را انجام نداده اند نوآوری در مدیریت و خلاقیت در زمینه کاری خود داشته باشید مثلا یک شرکت هواپیمایی با ایده خلاق که سرویس دهی بسیار متفاوتی را ارائه دهد در ویرجین آتلانتیک توسط برانسون در سال ۱۹۸۴ ایجاد شد و هم اکنون به دنبال تاسیس ویرجین کهکشانی برای ارائه امکان سفر به فضا در حال فعالیت است .

سرمایه و جریان نقدینگی:

ایجاد سرمایه در کسب و کار جدید به معنی یافتن مشتریان و استخدام کارمندان است .جذب مشتریان راحت و ساده نیست تبلیغ هزینه بر است .اگر کارمند بخواهید استخدام کنید زمان و هزینه نیاز دارید .برای اموزش کارمندان باید هزینه بپردازید .برای موفقیت باید تمام سرمایه لازم را با جزئیات واضح مشخص و بودجه بندی کنید .

فرصت ها را ارزیابی کنید :

کارآفرینان اثر داشتن بودجه را بر فعالیت کسب و کار نادیده می گیرند . برای تمام امور شرکت سرمایه را از اول کافی قرار دهید از خانواده و دوستان یا سرمایه گذاران حرفه ای یا وام های بانکی استفاده کنید .هر چه سرمایه گذاری بیشتر باشد ، سرمایه گذاران مشترک معمولا بین ۳۰ تا ۵۰ درصد بازگشت سرمایه را طلب می کنند .

فن مذاکره را بیاموزید:

بخش عمده کار شما به عنوان کارآفرین ، و از اصول کارآفرینی موفق ،مذاکره و گفتگو با مشتریان و کارمندان است .برای مذاکره باید فنون آن را به خوبی یاد بگیرید زیرا برای همه به یک شیوه نمی توان مذاکره کرد .باید اصول ارتباطات موثر را بیاموزید و متقاعد سازی و رسیدن به توافق دو طرفه را حرفه ای یاد بگیرید .

برنامه ریزی داشته باشید:

به عنوان یک کارآفرین برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت را برای کسب وکارتان داشته باشید .برای موفقیت در بازار رقابتی امروز باید بدانید که قصد انجام چه اموری را دارید .مزیت دیگر برنامه ریزی این است که به راحتی بتوانید ضریب موفقیت را در اجرای برنامه ها بسنجید .

فروش حرفه ای ویژه ترین اصول کارآفرینی است:

هر نوع خدمات یا کالایی را که دارید نحوه فروش آن را به خوبی یاد بگیرید .هیچ تجاراتی بدون مشتریان وفادار پیروز نمی شود .رشد کسب و کار با مشتری مداری امکان پذیر است .رابرت کیوساکی مهارت فروش را واجب ترین مهارت یک کار آفرین عنوان کرده است .مشتری هایتان را از نظر ملاک هایی چون سن ، جنسیت، میزان درآمد ، علایق و ویژگی های مدنظرشان بشناسید و متناسب با آنها خدماتتان را ویژه کنید .

در دسترس باشید:

به عنوان یک رهبر کسب وکار همیشه در محل کارتان حضور داشته باشید و فردی متعهد به پیروزی و پر انرژی باشید وبا همکاران و مشتریان ارتباط برقرار کنید این مهم ترین استراتژی است.کارآف

جهت شرکت در دوره های کارآفرینی کلیک نمایید.
https://kishtech.ir/

 

ارتباط‌با‌ما : 
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : خیابان جمالزاده‌شمالی بعد از بلوار‌کشاورز پلاک ۴۱۴ طبقه ۳ واحد ۵
شبکه‌های اجتماعی پردیس‌فناوری‌کیش :
سامانه آموزش‌مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir 
کانال‌تلگرام kishtech@ 
 اینستاگرام    rahyaranlms            kishtech.ir 
آپارات     kishtech