مفهوم اصلی رقابت
پردیس فناوری کیش_طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه مشاوران
مفهوم اصلی رقابت در بازار چیست؟ یا رقیب کیست و چطور باید با آن رفتار کرد؟
در نگاه کلی رقابت زمانی شکل می گیرد که تغییراتی در عرضه و تقاضا ایجاد شود. این تغییرات در اولین مرحله باعث برهم ریختن میزان عرضه نسبت به تقاضا و برعکس می شود.
اگر در دنیای واقعی عرضه کنندگان را فعالان اقتصادی و کسب و کارها در نظر بگیریم و تقاضا کنندگان را مخاطبان بازار هدف می توانیم به تعریف ساده زیر برسیم:
وقتی چیزی موجود است ولی تعداد آن به اندازه کسانی که آن را می خواهند نیست تقاضا بیش از عرضه است و بر سر بدست آوردن آن چیز تقاضا کنندگان با یکدیگر رقابت می کنند. این اتفاقا وقتی بر عکس رخ دهد عرضه کنندگان وارد رقابت می شوند.