تمام نکاتی که باید درباره بازاریابی نوآورانه بدانید
نوآوری بازاریابی
نوآوری بازاریابی (Marketing innovation) بکارگیری شیوههای مدیریت بازاریابی برای ایجاد تغییرات چشمگیر در طرح، بستهبندی، کارایی و عملکرد محصول است. ترکیب دو مفهوم نوآوری سازمانی و مدیریت بازاریابی در حوزه نوآوری نمیگنجد و برای بسیاری از پژوهشگران نقطه کوری محسوب میشود.
نوآوری در بازاریابی، تنها به تولید محصول جدید نمی اندیشد، بلکه تمام فرایندهای بازاریابی را در بر می گیرد و هدف آن رسیدن به سود بیشتر است. نوآوری بازاریابی به معنای اجرای روش بازاریابی است که شامل تغییرات چشمگیری در طراحی محصول، بستهبندی محصول، موقعیت محصول در بازار، ترفیع محصول و قیمت گذاری محصول می شود. هدف نوآوری بازاریابی شناسایی بهتر نیاز مشتریان، بازکردن بازارهای جدید یا موقعیتیابی جدید محصول شرکت در بازار با توجه به افزایش فروش شرکت است.
در واقع میتوان فرض کرد نوآوری بازاریابی به بهبود عملکرد نوآورانه منجر میشود. با پیچیدگی رقابت، نوآوری به عنوان یکی از مزیتهای اصلی برای حیات شرکتها محسوب میشود. همه سازمان هوا برای بقاء، نیازمند ایدههای نو و بدیع هستند. ایدههای نو و بدیع همچون روحی در کالبد سازمان دمیده میشود و آن را از نیستی و فنا نجات میدهد. ظهور نوآوری نه تنها سازمانها را قادر میسازد نسبت به رقبا مزیت رقابتی به دست آورند بلکه ابزار سودمندی را برای ارتقاء عملکرد سازمانی ارائه میکند. نوآوری (ایجاد، انتقال، واکنش و تغییر ایدههای خلاقانه به عمل) برای رشد، موفقیت و بقاء سازمان عامل حیاتی به شمار میرود. در این مقاله نوآوری بازاریابی مفهومسازی و تعریف میشود.
مفهوم نوآوری بازاریابی
نوآوری بازاریابی کلید دستیابی به تمایز در عرصه تکراری کسبوکار است. شرکتها با استفاده از نوآوری در آمیخته بازاریابی سنتی و همینطور استفاده از روشهای نوین بازاریابی دیجیتال میکوشند تا به این نوآوری دست پیدا کنند. نتیجه این فعالیتها این است که کسبوکار در میان رقبا از تفاوت قابل تشخیصی برخوردار خواهد شد که سیمای سازمان را نزد مشتری بهبود میبخشد.
مشخصههای فعالیتهای نوآورانه و بازارمحور موفق شامل استراتژی بازاریابی مناسب، مسیر طیشده در بازار، سطوح مهارتهای مدیریت در درون شرکت و فرهنگ سازمانی منحصربه فرد است که تقلید و کپیبرداری از آنها ممکن است برای رقبا دشوار باشد ترکیب خاص این عوامل است که مشخص میکند یک نوآوری بازاریابی برای شرکت ارزش استراتژیک خلق می کند یا خیر؟
عوامل بازاریابی همچنین میتواند به چهار بخش عمومی بخش بندی شود که پایه نوآوری بازاریابی را شکل میدهند. این سطوح مرتبط با محصول، خدمات، توزیع فروش و ترفیع هستند. شناخت این سطوح اساسی بازاریابی ضروری است؛ زیرا این عناصر برای نوآوری بازاریابی شرکت مرکزیت دارند؛ درنتیجه سود به فوایدهای ارزش افزوده در درون این سطوح، وابسته است اجماع عمومی در مبانی نظری وجود دارد که همه انواع نوآوری میتواند به مزیت رقابتی و افزایش رقابتپذیری کمک کند. کلید مساله نوآوری در این رویکرد مشتری محور و دستیابی به رضایت مشتریان است.
اهمیت نوآوری بازاریابی
تاثیراتی که افزایش نوآوری در سازمانها داشته است، موجب شده که سازمانها نوآوری را به عنوان یکی از عوامل کلیدی در کسب مزیت رقابتی به حساب آورند. اهمیت نوآوری موجب شده که دیدگاه مبتنی بر نوآوری به عنوان یکی از چهار دیدگاه کلیدی مدیریت استراتژیک (دیدگاه مبتنی بر منابع، دیدگاه مبتنی برصنعت و دیدگاه مبتنی بر سازمان) مطرح شود. کاتلر در مدلی که ارائه میدهد، بیان می کند که بین دیدگاه مبتنی بر نوآوری و سه دیدگاه دیگر (دیدگاه مبتنی بر منابع، دیدگاه مبتنی بر صنعت و دیدگاه مبتنی بر سازمان) ارتباط وجود دارد و ارتباط بین این چهار دیدگاه میتواند به بنگاهها برای افزایش تلاش در کسب مزیت رقابتی پایدار کمک کند.
موضوع نوآوری خواه فناورانه و خواه غیرفناورانه میتواند مزیت رقابتی پایدار شرکت را ارتقاء دهد. نوآوری میتواند به عنوان منبع مهم مزیت رقابتی در راه عملکرد بهتر باشد. نوآوری و فرآیندهای مزیت رقابتی وابستگی زیادی به یکدیگر دارند. یک شرکت برای ارتقاء ارزش مشتری و کسب مزیت رقابتی، به ایجاد ایده نو احتیاج دارد. مزیت رقابتی زمانی ایجاد میشود که خریدار در رابطه با گزینه های دیگر برای مثال خریدار از منبع دیگر) بیشترین ارزش مشاهده شده را دریافت کند.
خلاصه و جمعبندی
نوآوی بازاریابی به عنوان موقعیت بازار، ارزش بیشتری برای مشتری ایجاد می کند و یا به هزینه های نسبتا پایین دسترسی داشته و در نتیجه بر سهم بازار و عملکرد مالی بهتر تسلط دارد. در محیط متغیر و دانش محور کنونی، تنها سازمانهای نوآور میتوانند موجودیت خود را حفظ کرده و به نیازهای مشتریان در اسرع وقت پاسخ دهند. در واقع میتوان گفت که سازمانهای نوآور بهتر و سریعتر از سایر سازمانها میتوانند به چالش های محیطی پاسخ دهند. نوآوری پنجرهای از فرصتهای جدید را به روی سازمان می گشاید، به همین دلیل لازم است سازمانها فعالیتهای نوآورانه را در دستور کار خود قرار داده و منابع و محدودیتهای موجود در این زمینه را شناسایی و درصدد بهبود منابع و رفع محدودیتها برآیند.
دو مساله مهمی که بر روی رضایت مشتری و در نهایت وفاداری او اثرگذار است، توجه شرکت به بازاریابی و نوآوری در محصولات و خدمات ارائه شده به مشتری است. این موضوع نشان میدهد که یک فرمول برنده، داشتن خلاقیت زیاد به همراه بازارمحوری وسیع است. موفقیت در بازارهای پرچالش کنونی مستلزم آمادگی لازم برای واکنش آگاهانه و سریع است. واحدهایی از این آمادگی برخوردارند که شناخت همه جانبهای از محیط رقابتی که در آن فعالیت میکنند، داشته باشند. مزیت رقابتی پایدار، نقش اساسی در موفقیت بلندمدت شرکت ها دارد. یک شرکت زمانی به مزیت رقابتی پایدار دست پیدا می کند که استراتژی منحصر فرد و با ارزشی را ایجاد کند که رقبای بالقوه یا بالفعل قادر به ایجاد آن نباشد. ارتباط نزدیک بین استراتژیهای بازارمحور و مزیت رقابتی به عنوان پیش شرطی برای موفقیت عملکردهای کسبوکار به شمار میآید.
کلام آخر:
پردیس فناوری کیش دوره های بازاریابی جهت مهارت شما عزیزان درنظر گرفته است جهت ثبت نام در دوره ها و ارتباط با ما به لینک های زیر مراجعه فرمایید.