هماوردگاه

مقایسه سازمان های تولیدی و صنعتی

تعریف سازمان:

سازمان نهادی اجتماعی است که هدف مشخصی را تعقيب می کند.به عبارت بهتر ،سیستمی است با مرزهای معين که به سبب داشتن ساختاری آگاهانه،فعاليت هایی را انجام میدهد.
همچنان که ازتعريف فوق برمیآید ،چهاررکن اساسی دراين تعريف لحاظ شده است که عبارتند از:
نهاد اجتماعی به معنی آن که ازمردم وگروه های اجتماعی تشکيل می شود.
هدفمندی،به معنی وجود ماموريت ورسالت مشخص
ساختارآگاهانه،به معنی وجود ارتباط وهماهنگی مشخص بين دواير وبخش های سازمان
مرزهای سازمان که تعيين کننده ی عوامل درونی وبيرونی سازمان هستند.
رسالت یک سازمان علت وجودی وعامل اصلی تاسيس آن است.درواقع،بيانگر ماهيت ،فلسفه وجودی واهداف سازمان است.امروزه سازمان های بسياری با رسالت واهداف متفاوت شکل میگيرند.ظهورسازمان ها وگسترش روزافزون آنها،ازويژگی های مهم تمدن بشری است.

انواع سازمان ها:

۱-سازمان های انتفاعی وغير انتفاعی
۲- سازمان های توليدی وخدماتی
۳-سازمان های دولتی وخصوصی
انتفاعی:سازمان هایی هستند که با هدف کسب سود تشکيل می شوند.
غيرانتفاعی:اين سازمانها،با اهداف اجتماعی ،علمی،فرهنگی،پزشکی،مذهبی وسياسی تشکيل می شوند.
توليدی:اين سازمان ها ازموادخام یا مواد اوليه برای توليد کالا استفاده می کنند.
خدماتی:اين نوع سازمان ها خدمات ارائه می کنند.
دولتی:اين نوع سازمان ها تحت کنترل دولت هستند
خصوصی: اين نوع سازمان‌ها بجاي کنترل دولت توسط افراد يا بخش خصوصی کنترل مي‌شوند.

زنگ  تفریح:

پرسيدم : سازمان چندحالت دارد ؟
گفت : سه حالت : جامد ، مايع و گاز
گفتم : مشخصات هرحالت کدام است ؟ گفت :
سازمانهايی که به شکل جامد هستند تغيير نمی کنند ، هميشه ثابت هستند ، سريع می ميرند
سازمانهايی که شبيه مايع هستند شکل ظرف مشتری را به خود می گيرند و مشتری مدارهستند .
سازمانهای گازی شکل ، در دنيای اينترنت به صورت مجازی تشکيل می شوند ، بدون اينکه به شکل خاصی و درمکان خاصی باشند.

 

ساختار سازمان های تولیدی:

 

این ساختارها شامل:

۱) موسسات تجاری، کارگاه‌ها و کارخانجات:

الف) موسسات تجاری : مجموعه‌ای از کسب‌و کارها که سبب کسب سود از مابه التفاوت هزینه‌های خریدمحصول از فروش آن میشود.ارزش این موسسات در توسعه محصول و ارائه خدمات مرتبط با آن است.

ب)موسسات تولیدی : محصولی تولید میکنند که بخشهای تدارکات، تولید و فروش و توزیع، تسهیلات و تجهیزات لازم برای تولید آن را فراهم میکند. در واقع موسسه تولیدی کالایی را میفروشد که خود آنرا تولید کرده است.این تسهیلات ازجمله ابزارهای اساسی برای کسب ارزش افزوده توسط موسسات تجاری هستند.

پ) کارگاه‌ها : بخشهای فنی، سازمانی و واحدهای اقتصادی یک موسسه تجاری هستندوظیفه آنها تولید و انبوه‌سازی کالا و خدمات برای براوردن تقاضای مشتریان است.شامل دو بخش ساختاری و وظیفه‌ای میشوند

ج) کارخانجات : درگیر مجموعه‌ای از عملیات صنعتی هستند که به دنبال کسب سود و اهداف شرکتی هستند.کارخانجات شامل بخشهای سازمانی با  فرایندهای مختلف هستند که باید به‌خوبی این فرایندها را با تجهیزات و تسهیلات موجود برنامه‌ریزی و اداره کرد.

۲) محصول، فرایندها و شرکت‌های تولیدی:

تسهیلات تولید وظایفی مانند انجام فعالیت های رقابتی در بازار را به عهده دارند که از طریق ارائه کالا و خدمات این کار را انجام میدهند.بین این سه عنصر رابطه چند جانبه برقراراست.(به دلیل جامعیت کل کارخانه تغییر در هرجزء بر دیگری موثر است)

۳) ساختار تسهیلات تولید:

در یک تسهیلات تولیدی فرایندهای مختلفی انجام میشود که نیازمند برنامه ریزی است. این عناصر شامل اطلاعات، انرژی و مواد است.

جریان اطلاعات: با تجهیزات فناوری اطلاعات مثل رایانه ها، حافظه و کابل در ارتباط است

تا وظایف مرتبط با تولید را انجام دهد.

جریان انرژی: هر فرایندی برای انجام وظیفه نیاز به انرژی دارد و تجهیز نیرو برای برق، آب و گاز باید انجام شود.

جریان مواد: جریان کالای در جریان ساختی است که درحال تکمیل شدن است و در برنامه ریزی ها دارای اولویت اول است.

۴) تقاضاهای مرتبط با تسهیلات تولید:

نیازمندی فرایند محصول و تولید: تکنولوژی محصول و تولید، امنیت توزیع و عرضه، انعطاف پذیری

نیازمندی منابع انسانی: خدمات اجتماعی و بهداشتی، ایمنی محیط کار، روشنایی در شب و روز

نیازمندی کارخانه: قابلیت بروزرسانی، شکل گیری و دسترسی

نیازمندی مدیریت: وظایف و تجهیزات اداری، ارتباطات و فضای اداری

سازمان صنعتی:

 

 

 

در علم اقتصاد حیطه‌ای‌ست که با بررسی ساختار (و، بنابراین، مرزهای میان) شرکت‌ها و بازارها ، بر مبنای نظریهٔ شرکت، پدید می‌آید. سازمان صنعتی، پیچیدگی‌های جهان واقعی را به‌مدلی مبتنی بر بازار رقابت کامل تحویل می‌کند؛ پیچیدگی‌هایی نظیر هزینه تراکنش اطلاعات محدود، و موانع ورود به بازار شرکت‌های جدید، که ممکن است وابسته به رقابت ناقص باشند. سازمان صنعتی عوامل تعیین‌کنندهٔ شرکت، و سازمان و رفتار بازار، که میان رقابت و انحصار در نوسان است، و رفتارهای دولت نیز بر آن اثرگذار است، تجزیه و تحلیل می‌کند.

ره‌یافت‌های متنوعی به این موضوع وجود دارد. یک ره‌یافت توصیفی‌ست، و برای تمهید یک نمای کلی از سازمان صنعتی، مانند اندازه‌گیری میزان رقابت و اندازهٔ تمرکز شرکت‌ها در یک صنعت، به‌کار می‌رود. ره‌یافت دیگر از مدل‌های اقتصادخرد برای توضیح سازمان درونی شرکت و راه‌برد بازار استفاده می‌کند، که مشتمل بر مسائل تحقیق و توسعهٔ درونی، هم‌راه با مسائل درونی تجدید و بازسازی سازمان است. یک جنبهٔ سوم نیز وجود دارد، که به سیاست گذاری عمومی تنظیم اقتصادی، قانون رقابت و، به‌طور کلی، حاکمیت اقتصادی قانون، در تعریف حقوق مالکیت، اجرای قراردادها، و آماده‌سازی زیرساخت های سازمانی، می‌پردازد.

سازمان اقتصادی، سویه‌ای نظری و سویه‌ای عملی دارد. مطابق یکی از متون درسی در این زمینه: «در یک سطح، این حیطه انتزاعی‌ست؛ مجموعه‌ای از مفاهیم تحلیلی دربارهٔ رقابت و انحصار. در سطح دیگر، موضوعْ بازارهای واقعی‌ست؛ لب‌ریز از هیجان و نمایش کشمکش‌های میان شرکت‌های واقعی».

استفادهٔ گسترده از نظریه بازی ها اقتصاد صنعتی، منجر به توسعهٔ کاربرد این ابزار توسط سایر شاخه‌های اقتصادخرد نظیر اقتصادرفتاری و امور مالی شرکتی شده‌است. سازمان صنعتی نیز اثرات قابل‌توجه عملی‌ای بر قانون رقابت و سیاست‌گذاری رقابتی بر جای گذاشته‌است.

توسعهٔ سازمان صنعتی، به‌عنوان یک حیطهٔ مستقل، بیش از همه مدیون ادوارد چمبرلین ادوارد س. مِیسِن و، به‌ویژه جوسبین است.

ارزیابی این موضوع در طول زمان دگرگون شده‌است. درآمد یک پژوهش مرتبط در سال ۱۹۷۲، دربارهٔ این‌که سازمان صنعتی کجا ایستاده‌است، چنین خاطرنشان می‌کرد: «هرچه در توان این حیطه بوده، قبلاً به‌ثمر نشسته‌است». پاسخی به این ارزیابی، ۱۵ سال بعد، چنین داده‌شد: «ارزیابی امروز این است که سازمان صنعتی زنده و سالم، و ملکهٔ اقتصاد خرد کاربردی‌ست».

 

ارتباط‌‌با‌ما :
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : خیابان جمالزاده‌شمالی بعد از بلوار‌کشاورز پلاک ۴۱۴ طبقه ۳ واحد ۵
شبکه‌های‌اجتماعی‌پردیس‌فناوری‌کیش :
سامانه‌آموزش‌مجازی‌رهیاران : www.rahyaranlms.ir 
کانال‌تلگرام kishtech@
 اینستاگرام    rahyaranlms            kishtech.ir