هماوردگاه

دیجیتال مارکتینگ چیست؟چه اهمیتی در کسب و کار دارد؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصطلاح بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار می‌گیرد.

اما با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سالهای اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران، استفاده گسترده از موبایل و افزایش ضرب نفوذ  اینترنت در جهان، امروزه به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد. امروزه رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها جای خود را باز کرده و حتی حتی دانشگاه‌های متعددی در جهان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند.

 

رشته دیجیتال مارکتینگ در ایران هم به رغم برخورد سرد دانشگاه‌ها، مسیر توسعه‌ی خود را طی کرده و انتظار می‌رود در آینده جای خود را در دوره‌های رسمی مدیریتی (مثلاً دوره MBA در مقطع کارشناسی ارشد) باز کند.

 

تعریف بازاریابی دیجیتال:

در مورد معنای دیجیتال مارکتینگ اتفاق‌نظر وجود ندارد. افراد مختلف اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را به معانی متفاوتی به کار می‌گیرند. اما به نظر می‌رسد بیشتر کسانی که اصطلاح بازاریابی دیجیتال را به کار می‌برند، یکی از دو مفهوم زیر را مد نظر دارند:

رویکرد اول:

در این رویکرد، معنی دیجیتال مارکتینگ را بر اساس معنای مارکتینگ  تعریف می‌کنند.

به این شکل که می‌گویند: هر کاری در بازاریابی انجام می‌شود، اگر با ابزارهای دیجیتال انجام شود، بخشی از بازاریابی دیجیتالی است.

۱-آیا تبلیغات بخشی از بازاریابی است؟ وقتی هست، پس تبلیغات با ابزارهای دیجیتال، بخشی از بازاریابی دیجیتال است.

۲-آیا تحقیقات بازار بخشی از بازاریابی است؟ وقتی هست، پس تحقیقات بازار با ابزارهای دیجیتال، بخشی از بازاریابی دیجیتال است.

۳-آیا بررسی رفتار مصرف کننده بخشی از بازاریابی است؟ وقتی هست، پس بررسی رفتار مصرف‌کننده با استفاده از ابزارهای دیجیتال، بخشی از بازاریابی دیجیتال است.

پس به طور کلی، اگر بخواهیم وظایف دیجیتال مارکتر را بشناسیم و بدانیم دیجیتال مارکتینگ شامل چیست، کافی است وظایف یک کارشناس بازاریابی را بررسی کنیم و همان کارها را با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام دهیم.

 

اما این تنها رویکرد موجود برای مشخص کردن مفهوم دیجیتال مارکتینگ نیست. رویکرد دیگر این است که دیجیتال مارکتینگ را به عنوان مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها می‌شناسند. بسیاری از سایت های آموزش دیجیتال مارکتینگ، از جمله سایت HubSpot که از سایت های معتبر در حوزه بازاریابی دیجیتال و استراتژی محتوا حسوب می‌شود، از این رویکرد استفاده می‌کنند:

رویکرد دوم:

به جای این که بخواهیم از معنی دیجیتال مارکتینگ حرف بزنیم، کافی است ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را فهرست کنیم. آن وقت می‌توانیم بگوییم: دیجیتال مارکتینگ یعنی همهٔ این ابزارها و کارهایی که با این ابزارها انجام می‌شود.

با این روش، می‌شود گفت دیجیتال مارکتینگ یعنی تسلط بر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها؛ از سئو  و ایمیل مارکتینگ  گرفته، تا استراتژی محتوا و استفاده از سوشال مدیا . از تبلیغات کلیکی وبازاریابی موبایلی  گرفته، تا تتولید محتوا و افیلیت مارکتینگ در فضای دیجیتال.

 

ما در متمم می‌کوشیم ترکیب دو تعریف را مد نظر قرار دهیم. چون این دو تعریف از بازاریابی دیجیتال، با یکدیگر تعارضی ندارند و می‌شود آن‌ها را کنار هم قرار داد. منابع متعددی هم به سراغ این نوع تعریف‌های ترکیبی رفته‌اند (+):

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ:

۱-بازاریابی توسط موتورهای جستجوSEM [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]

۲-بهینه سازی برای موتورهای جستجو(سئو)

۳-بازاریابی محتوا(Content Marketing)

۴-بازاریابی درونگرا(lnbound Marketing)

۵-بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)

۶-استراتژی محتوا(Content Strategy)

۷-تبلیغات براساس کلیک(ppc)

۸-اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)

۹-تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)

۱۰-ایمیل مارکتینگ

۱۱-موبایل مارکتینگ(یا اصطلاح قدیمی آن: تبلیغات موبایلی)

۱۲-بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)

۱۳-تولید محتوا

۱۴-بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Marketing)

گاهی در فهرست ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به تبلیغات هدفمند و سفارشی شده (Targeted Advertising) و نیز تبلیغات همسان Native Advertising) هم اشاره می‌شود.

اما با توجه به اینکه این دو عنوان، عملاً فراگیرتر هستند و هم‌رده با سایر موارد نیستند (می‌توانند سایر گزینه‌ها را هم پوشش دهند)، آنها را در فهرست بالا قرار ندادیم.

سرفصل های دوره دیجیتال مارکتینگ:

دیجیتال مارکتینگ به دو شکل تدریس می‌شود. شیوه‌ی اول، آموزش دانشگاهی است که در قالب رشته دیجیتال مارکتینگ عرضه و ارائه می‌شود. شیوه‌ی دوم، آموزش دیجیتال مارکتینگ در قالب دوره‌های مهارتی است.

اگر می‌خواهید با رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم درس رشته دیجیتال مارکتینگ را بخوانید.

اما از آن‌جا که بسیاری از دوستان متممی دیجیتال مارکتینگ را به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های کاربردی می‌بینند، برای دوره دیجیتال مارکتینگ هم یک مجموعه سرفصل آموزش دیجیتال مارکتینگ طراحی شده که مراجعه به آن و مطالعه‌اش می‌تواند برای مدرسان دیجیتال مارکتینگ و نیز کسانی که در زمینه مشاوره دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنند مفید و آموزنده باشد.

به این نکته توجه داشته باشید که آموزش بازاریابی دیجیتال را نمی‌توان به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (مثل سئو و تبلیغات آنلاین و کار کردن با سوشال مدیا) محدود کرد. مهارتهای دیجیتال مارکتر باید فراتر از این موارد باشد. مثلاً مهارت ارتباطی و هوش کلامی ، اسلایدسازی ، درک و تحلیل شاخص‌، استراتژی و تفکر استراتژیک همگی بسیار ضروری هستند و کسی بدون آشنایی با این موارد نمی‌تواند به شکل کامل از عهده‌ی وظایف یک دیجیتال مارکتر برآید.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

دیجیتال مارکتینگ نسبت به روش‌های سنتی بازاریابی،‌ جامعه مخاطب بسیار بیشتری را برای شما فراهم می‌کند. همچنین، به خوبی می‌توانید مشتریان هدف و افرادی که علاقه‌مند به خرید محصولات و خدمات خود را شناسایی کنید. علاوه بر این، بازاریابی دیجیتال نسبت به سایر روش‌های بازاریابی، هزینه بسیار کمتری دارد و به کمک ابزارهای مختلف می‌توانید موفقیت خود را بسنجید.

کاربرد دیجیتال مارکتینگ چیست ؟

یکی از چالش‌های کسب و کارهای مختلف همواره این بوده که چگونه به صورت گسترده به مخاطب هدف دسترسی پیدا کنند و با او تعامل سازنده داشته باشند. مهم‌ترین کاربردی که دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ فراهم می‌کند، برقراری ارتباط با مخاطب اصلی خدمات و محصولات در زمان درست است. یعنی رساندن پیام برند به کسانی که واقعا به خدمت یا محصول موردنظر نیاز دارند.

اگر کسب و کار شما تازه پا گرفته و نیاز به ایجاد مخاطب راغب (لید) دارید و هزینه تبلیغات برای شما مهم است، نباید کانال‌های آنلاین بازاریابی دیجیتال را برای شناخت مخاطب هدف محصولات و تبدیل او به مشتری دست‌به‌نقد دست‌کم بگیرید.

مهم‌ترین اشتباه دیجیتال مارکترها در چیست؟

بزرگترین اشتباهی که می‌توان به عنوان یک دیجیتال مارکتر انجام داد این است که به طور مشخص با اهداف مالی به مخاطب نزدیک شویم. در تمامی استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال، باید اعتماد مخاطب را با ارائه محتوای مناسب جلب و در انتهای کار، اقدام مناسب را از او درخواست کرد.

در چه زمان‌هایی باید مطالب جدید منتشر کنیم؟

نکته مهم در بازاریابی دیجیتال، انتشار مستمر مطالب است. این انتشار هرقدر در مدت زمان کوتاه‌تری انجام گیرد، نتایج بهتری را به همراه دارد. با این وجود باید کیفیت محتوای تولیدی و نرخ بازگشت سرمایه (ROL)در این تولید محتوا را در نظر بگیرید.

محتوای کوتاه یا بلند، کدامیک بهتر است؟

پاسخ مشخصی را نمی‌توان برای این سوال در نظر گرفت اما به طور کل، محتوای کوتاه، بیشتر مناسب شبکه‌های اجتماعی است. البته در کپشن اینستاگرام می‌توان محتوای بلندتری را نیز تولید کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که محتوای با حجم بالا عملکرد بهتری در نتایج جستجو نشان می‌دهد و به توسعه وبلاگ شما کمک می‌کند.

بازار کار دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

با وجود اینترنت، هر کالا یا خدمتی که ارائه می‌شود نیازمند بکارگیری استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال است. دیجیتال مارکترها و افرادی که با بازاریابی دیجیتال آشنا هستند به خوبی می‌توانند هم برای خود و هم برای شرکت‌های مختلف این استراتژی‌ها را پیاده‌سازی کنند. به این ترتیب با داشتن ایده کسب و کار اینترنتی مناسب، بازار کار گسترده‌ای هم به صورت آزاد (فری‌لنسری) و هم به صورت استخدامی برای این افراد فراهم است.

جهت شرکت در کلاس های ما به لینک زیر مراجعه فرمایید:
www.rahyaranlms.ir/iec

 

ارتباط‌با‌ما : 

تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۵۶۹۷۶۲      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰

نشانی : خیابان جمالزاده‌شمالی بعد از بلوار‌کشاورز پلاک ۴۱۴ طبقه ۳ واحد ۵

شبکه‌های اجتماعی پردیس‌فناوری‌کیش :

سامانه آموزش‌مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir 

کانال‌تلگرام kishtech@ 

اینستاگرام    rahyaranlms            kishtech.ir  

آپارات     kishtech