هماوردگاه

کتاب سه شنبه های با موری

درباره‌ی کتاب سه شنبه ها با موری

 

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت_گروه منابع انسانی

پیر فرزانه، ‌راهنما، مرشد یا به قول غربی‌ها منتور همان کسی که در کتاب‌ها و افسانه‌ها زیاده درباره‌اش خوانده یا شنیده‌ایم. کسی که دست تقدیر بر سر راه قهرمان قصه قرارش می‌دهد و برای سؤالات اساسی او پیرامون زندگی و مافیها همیشه عمیق‌ترین و دقیق‌ترین پاسخ‌ها را در آستین دارد. همان کسی که هوشمندانه قهرمان قصه‌‌ی ما را به چالش می‌کشد تا از بین تمام روزمرگی‌ها و تاریکی‌های دنیای اطرافش و دغدغه‌مندی‌های عوام‌الناس فاصله بگیرد و به‌دنبال مسیر سلوک خود باشد.

شاید بگویید این موهبت‌ همیشه نصیب شخصیت‌های خیالی همین داستان‌ها و افسانه‌ها و فیلم‌هاست؛ اما همیشه هم چنین نیست! میچ آلبوم یکی از آن آدم‌های خوش‌شانسی است که توانست در دنیای واقعی منتورش را بیاید و تا آخرین لحظات حیاتِ او در مکتبش شاگردی کند.

کتاب «سه شنبه‌ ها با موری» به قلم میچ آلبوم نخستین بار در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. موضوع کتاب مربوط به رابطه‌ی میچ با استاد بیمارش موری شوارتز است. پیشینه‌ی این دوستی به دوران دانشجویی میچ در دانشگاه براندیس و شرکت در کلاس‌های درس روان‌شناسی اجتماعی موری برمی‌گردد. حالا میچ وارد دهه‌ی چهلم زندگی خود شده و موری نیز به دلیل ابتلا به نوعی بیماری که باعث از کار افتادن تدریجی اعضای بدنش می‌شود خود را برای مرگ آماده می‌کند. اما از آنجا که عمیقا و ذاتا به معلمی عشق می‌ورزد حتی تا واپسین لحظات عمرش شاگرد خود را رها نمی‌کند و هر سه‌شنبه در اتاقش برای او کلاسِ درسِ زندگی برپا می‌کند. گفت‌وگوهای میچ و موری پیرامون موضوعاتی همچون جهان، افسوس‌ها و حسرت‌ها، مرگ، خانواده، ازدواج و بخشش در این کتاب جمع‌آوری شده است.

در حاشیه

میچ دیوید آلبوم (متولد ۲۳ می سال ۱۹۵۸) نویسنده‌ی آمریکایی و روزنامه‌نگار، فیلمنامه‌نویس، نمایشنامه‌نویس، مجری رادیو و تلویزیون و نوازنده است. وی، فارغ‌التحصیل دانشگاه براندیس در رشته‌ی جامعه‌شناسی و فوق‌لیسانس روزنامه‌نگاری و مدیریت بازرگانی از دانشگاه کلمبیای نیویورک سیتی است. او شاید بیشتر به خاطر داستان‌های الهام بخش و موضوعاتی که با کتاب‌ها، نمایشنامه‌ها و فیلم‌هایش در پیوند است، شناخته شود.

علاوه بر «کتاب سه شنبه ها با موری» از آثار او که به زبان فارسی ترجمه شده می‌توان به عناوین زیر اشاره کرد:

  • در بهشت، پنج نفر منتظر شما هستند؛
  • کمی ایمان داشته باش؛
  • ارباب زمان.

1 دیدگاه

  1. May I simply just say what a comfort to discover an individual who genuinely knows what they are discussing on the internet. You certainly know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of your story. I was surprised you are not more popular given that you surely possess the gift.|
    hi http://jlskdjflksdjf.net